Pelottava sekoitus ”tiedettä” ja huuhaata

Äiti maassa, isä kuussa – skeptikko tiedon puussa…

Kävin tutustumassa Äitimaa-messujen tarjontaan Tampereen Steiner- koululla koleahkona lauantaina 7. marraskuuta 2009. Messuteemana oli ”vastuu valinnoistamme”. Tarjolla oli muun muassa luomu- ja luontaistuotteita, käsitöitä, erikoislehtiä, suitsukkeita, koruja, vaatteita, hierontaa, tarot-korteista lukemista, reiki-energiahoitoja ja luentoja eri aiheista – siis jokaiselle hörhölle jotakin.

Steiner-koulun yläkerta toimi suurempana messualueena. Sieltä löytyi muun muassa meditaatiokulhoja, käsitöitä, luomuleipää, koruja, kirologiaa, ruokala ja aurakuvausta. Alakerran pienemmistä tiloista löytyi tuoksusaippuoita, enkelihoitoja ja voimatauluja.

Luentoja oli kahdenlaisia: alakerran luokkahuoneessa pidettyjä ilmaisia ”tietoiskuja” ja juhlasalin luentoja, joihin liput maksoivat kaksitoista euroa.

Yleistyksiä – maksusta

Kun olin kuunnellut hetken puhetta kirologin (käsistä lukija) vieressä, minusta alkoi tuntua siltä, että ”kylmäluenta” (cold reading) -tekniikoista puhuminen olisi varmaan joko johtanut pysyvään Äitimaa-messujen porttikieltoon – tai mahdolliseen messiaanisuuteen. Joko tai, en ollut valmis uhraamaan pariakymmentä euroa tutkivan journalismin alttarille.

Ihmiselämien yleistettävyyksien luettelemisesta tulee selvästi paljon mielenkiintoisempaa, jos luettelo muodostuu jonkin asian kautta, olkoon tuo mystinen elämästä paljastava asia sitten henkilön käsi, lukijan kortit tai kuva henkilön aurasta. Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle esimerkiksi ”taikuuden” käyttämät keinot messuilla olisivat riittäneet tai ylipäänsä, millaisia reaktioita vaikkapa pelikorteista ”lukeminen” olisi messuvieraissa aiheuttanut.

Toki pitää muistaa, etteivät kaikki messuilla kävijät välttämättä usko esillä oleviin huuhaaosaston parannustapoihin, vaikka muutamat toki maksoivatkin nähdäkseen mitä heidän kätensä tai auransa paljastaa.

Tieteellistä tietoa – ei mitattavissa

Enkelten koti (www.enkeltenkoti.com) tarjosi messuvieraille mahdollisuuden nelivuotiseen energiaparantajakoulutukseen. Mainoslehtisen mukaan koulutus ”on tarkoitettu henkiöille, jotka ovat kiinnostuneita energeettisistä lainalaisuuksista fyysisen maailmamme tuolla puolen, ja joita metafysiikka, parantaminen ja henkilökohtainen kasvu askarruttavat”.

Oppimäärän sisäistäminen vaatii yhteensä neljän vuoden opinnot. Jokainen vuosi koostuu neljästä oppiviikosta (@700€/vko) per vuosi, vähintään kahdestatoista omasta terapiatunnista vuosittain ja anatomian ja fysiologian perusteiden tenttimisestä. Neljän vuoden opinnoista pitää pulittaa hieman yli kymppitonni (11 200€), johon ei sisälly majoitukset eikä ruokailut. Tämä on lienee kuitenkin pikkusumma, sillä tarjollahan on metafyysistä tietoa, jota tiede tuskin pystyy tässäkään tapauksessa todistamaan

Tieteen riittämättömyys nousi esille myös veden ”informaatiovedeksi” muuttavan Grander-efektin kohdalla. Toisaalta kyseisen efektin mainoslappunen antoi uskoa myös skeptikon kylmään, tieteellisyyteen uskovaan sydämeen, loi uskoa tieteen tulevaisuuteen. Mainos kertoi, että efektin aiheuttamaa ”energian ja informaation siirtoa ei vielä voida mitata perinteisillä tieteellisillä analyyttisillä mittausmetodeilla”.

Alan Internet-sivuilla kerrotaan, ettei vedestä poisteta tai siihen lisätä mitään. Joka tapauksessa efektin läpi käyneen veden luvataan olevan ”järjestäytynyttä vettä”, jonka säilyvyysarvo ja itsepuhdistuskyky on selvästi parempi kuin normaalin kraanaveden. Kenties vedenpuhdistuslaitoksien tulisi harkita näitä perin näppäriä Grander-järjestelmiä laitteistoihinsa?

Salaista tietoa – vain rahalla

Mielenkiintoinen kurssisarja oli tarjolla myös aiheesta ”Thoth ja 12 kristallipyramidia”. Kurssin tarkoitus oli muinaisten mysteerikoulujen opetuksien saattaminen osallistujien käyttöön – päivitettynä tämän hetken energioihin – ja näiden saattaminen työkaluiksi henkilökohtaiseen arkeen. Näppärä aikamatkapaketti oli mahdollista suorittaa kokonaan (1394€) tai yksittäisinä kahden päivän kursseina (212€).

Jos vanhakantaisten mysteerikoulujen henkiset opetukset eivät olleet mieleen, tarjosivat kukkatipat halvemman mahdollisuuden oman henkisen ja fyysisen terveyden vahvistamiseen. Kukkatippojen tehon perusteena toimii ilmeisesti luonnonenergia, sillä ne eivät sisällä kasvinosia tai tuoksuja; haittavaikutuksilta on siis vältytty. Näppärää, eikö totta! Mainospa to perin mukaan kukkaterapia on ollut jo pitkään käy käytössä monissa Euroopan sairaaloissa. Epäselväksi jäi, mitkä nämä sairaalat mahdollisesti ovat.

Mielenkiintoista oli, että monilla osastoilla oli tarjolla niin salaista tietoa, ettei faktoja kerrottu ilmaiseksi muutamaa mainoslausetta enemmän. Jos olisin kuvauttanut aurani (40€), näyttänyt käteni kirologille (20€), saanut kaikenlaisia salaperäisten tietojen murusia (@12€) luennoilta, oppinut tarot-korteista tulevaisuuteni ja menneisyyteni (luenta @10€) ja ostanut tuiki tarpeellisia kukkatippoja (38€ / pullo, halvimmillaan), olisi mieleni ollut hyvin paljon kevyempi. Tai ainakin lompakkoni.

Vastuu valinnoistamme – ei vastuuta

Messuilta jäi perin omituinen olo. Luomutuotteiden ja käsitöiden rinnalla oli toinen toistaan kummallisempia itsehoitomahdollisuuksia ja jopa ihmevempaimia. Yrittäjänä toimiminen vaatii asiallistenkin tuotteiden tuomista ihmisten saataville, mutta ainakin itselleni nuo ”oikeat” tuotteet kärsivät jonkinlaista arvonalennusta vieressä olleiden henkisten huuhaa-materiaalien takia.

Toisaalta on vaikea lähteä tuomitsemaan ihmisiä huuhaan käytöstä, kun sekin voi tuoda hyvää oloa elämään. Placebo voi vaikuttaa tietyissä puitteissa tiettyyn pisteeseen asti.

Joissakin näytteilleasettajien mainoksissa oli kuitenkin jopa pelottavalla tavalla sekoitettu tieteellistä tai tieteellisen oloista terminologiaa asioihin, joihin sellainen ei kuulu. Esimerkiksi sinänsä mielenkiintoisella kiviosastolla ”onnenkivi” aventuriinin infolappusessa ollut teksti ”vihreä säteily kivestä helpottaa sydämen ja hengityselinten toimintaa” kuulostaa perin arveluttavalta. Vastuullisuus mainosteksteistä pitäisi tulla kysymykseen ainakin silloin, jos joku hengityselin- tai sydänsairauksista kärsivä viivästyttää oikeaan hoitoon menemistään, kun uskoo mainittuihin vaikutuksiin. Tieteellistä näyttöä kyseisestä ilmiöistä ei liene olemassa – tämä oli johtopäätökseni, koska edes mainintaa mahdollisista tutkimustuloksista ei ollut mailla halmeilla.

Messuteemana ollut ”vastuu valinnoistamme” jäi ilman vastausta siitä, mikä tuo peräänkuulutettu vastuu näytteilleasettajilla oikein oli. Muutamista ympäripyöreistä ”ihmisillä on oikeus olla hyväntuulisia tai -vointisia” - kommenteista huolimatta juuri vastuullisuus oli se, mikä monilta edustajilta puuttui. Vai oliko messuteema kenties tarkoitettu vain ja ainoastaan messuvieraille?

Tietysti voidaan spekuloida sillä, että esimerkiksi erilaisten energiamuotojen kuormittavuus vaikkapa luonnolle on varsin vähäinen, varsinkin jos ei huomioida mainoslappusten painatuksia. Siitä tuskin tarvitsee kiistellä, onko teoillamme seurauksia; täysin eri asia on se, millaisia nämä seuraukset ovat. Kuinka paljon esimerkiksi kukkatippojen vaikutus eroaa vedenjuonnin vaikutuksista? Tällaisiin kysymyksiin näytteilleasettajat tarjoilivat vastaukseksi omia tai käyttäjiensä hyviä kokemuksia, joista objektiivisuus on varsin kaukana, ilman tieteellistä näyttöä.

Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisen reaktion jossain määrin rehellisempi markkinointi saisi messuilla aikaan. ”Tämä tuote saattaa aiheuttaa hyvää oloa, ainakin se maistuu mansikalta” -tyyliset lauseet vetoaisivat ainakin minuun huomattavasti paremmin kuin pseudotieteelliset energisoinnit tai henkisten hoitomuotojen mainostaminen.

Jukka Kokkonen

palaa alkuun