
uheen-johtajan 
palsta

P
OTTO J. MÄKELÄ

S
KEPSIKSEN HALLITUKSELLE ehdotettiin vuoden 
2012 aikana toistuvasti, että Huuhaa-palkinto 
myönnettäisiin kirkasvalokuulokkeita tuottavalle 
Valkee Oy:lle. Aiheesta tuli myös Yleisradion oh-
jelma MOT: ”Taru korvavalosta”.

Laite muistuttaa korvaan laitettavia äänentoistoon 
käytettäviä kuulokkeita, paitsi että niistä tulee valoa. 
Alustavasti ajattelimme, että kenties tutkimuksissa on 
löydetty uusi vaikutusmekanismi, jolla laite saattaisi toi-
mia. Skepsiksen hallitus pyysi tuttuja yliopiston tutkijoi-
ta käymään läpi Valkeen tiedesivuillaan esittämät tutki-
mukset. Kävi ilmi, etteivät ne olleetkaan aivan sitä, mitä 
Valkee väitti.

Osa todisteina esitetyistä materiaalista oli vertaisarvioi-
mattomia konferenssijulkaisuja, tehdyt tutkimukset olivat 
varsin kapea-alaisia sekä koehenkilöiden satunnaistamisen 
ja sokkouttamisen osalta erittäin puutteellisia. Kontrollien 
puute saattaa käytännössä tarkoittaa, että kyseessä on yk-
sinomaan plasebo-vaikutus.

Tältä pohjalta Skepsis myönsi Huuhaa-palkinnon 2012 
Valkeelle heikosti tutkitun terveystuotteen markkinoinnis-
ta todeten että tutkimustulosten pitää olla olemassa ennen 
terveysväitteitä. Puutuimme lisäksi siihen, että tuotetta on 
markkinoitu myös yli Valviralle rekisteröidyn käyttötarkoi-
tuksen mm. mielialan vaihteluihin, masennukseen, union-
gelmiin sekä lentomatkustajan vuorokausirytmin siirtä-
miseen. Kannattaa siis huomata, että palkinto ei ottanut 
kantaa siihen, toimivatko kirkasvalokuulokkeet – asiasta ei 
vaan ole riittävästi tutkimusta.

Vajaa vuotta myöhemmin tiedetoimittaja Marko 
Hamilo kirjoitti korvavaloista Suomen Kuvalehdessä 
29.11.2013 (48/2013) tiedesivulla otsikolla ”Korvavalo 
ei vakuuta”. Hänen artikkelinsa kävi läpi samoja Valkeen 
sivuilta saatavia korvavalojen tutkimuksia. Hän totesi, et-
tei konferenssijulkaistussa Valkeen kaamosmasennustut-
kimuksessa kyetty erottamaan toisistaan oletettua valon 

tehokasta ja plasebo-määrää, mutta Valkee silti onnistui 
markkinoimaan tuloksen medioille onnistuneena tutki-
mustuloksena. Hamilon mukaan kyseessä oli tiedevilppiä 
lähentelevä hypoteesin vaihtaminen kesken tutkimuksen, 
kun saadut tulokset eivät olleetkaan toivottuja.

Valkee kanteli artikkelista Julkisen sanan neuvostolle. 
Julkisen sanan neuvosto antoi 18.6.2014 jutusta Valkeen 
kantelun perusteella langettavan päätöksen 5447/AL/14. 
Päätöksen perusteluissa mainintaa Skepsiksen Huuhaa-
palkinnosta pidettiin asenteellisuuteen viittaavana, mut-
ta samalla viitattiin nimeämättömiin asiantuntijoihin, 
joiden mukaan Valkeen tilanteessa olisi tieteellisesti edel-
leen jotakin epäselvää. Näiden kahden perustelun saman-
aikainen käyttäminen on varsin erikoinen ratkaisu, jos-
ta voinee päätellä, että Skepsiksen hallitus ja Tieteellinen 
neuvottelukunta ei koostu JSN:n mielestä asiantunti-
joista. Huuhaa-palkinnossa oli kuitenkin kyse nimen-
omaan asiantuntijatietoon perustuvasta päätöksestä, ei 
asenteellisuudesta.

Arvon Julkisen sanan neuvosto, emme jaa Huuhaa-
palkintoa kevein perustein jonkinlaisena ideologisena 
mielipidevaikuttajana. Skepsis on tieteellinen yhdistys, jo-
ka sääntöjensä perusteella edistää kriittistä ajattelua, tie-
teellisen tiedon hankintamenetelmien opetusta sekä tie-
teeseen ja järkeen perustuvaa käsitystä maailmasta. Olisi 
tieteellisesti erittäin kiinnostavaa, mikäli Valkee olisi teh-
nyt näin uraauurtavan keksinnön, mutta he eivät edel-
leenkään ole kyenneet todistamaan asiaa, vaan ovat keskit-
tyneet tuotteensa myymiseen.

Skeptikko-lehti allekirjoitti  
JSN:n perussopimuksen vuonna 2012 ja sitoutui 

näin neuvoston ohjeisiin. Nykyään Skeptikko kuuluu 
JSN:n kannatusyhdistykseen Kulttuuri-, mielipide- ja 

tiedelehtien liitto Kultti ry:n jäsenlehtenä.

Skepsis, korvavalo ja Julkisen sanan neuvosto

SKEPTIKKO  15


