Pian ohjusvideo pyöri paikallisuutisten pääaiheena. Siitä tuli suosittu uutinen Internetissä. Sieltä se levisi isompien kanavien ohjelmistoon. Uutisankkurit puhuivat ”tunnistamattomasta ohjuksesta”. Kuka laukaisi ohjuksen? Kuka tietäisi totuuden? Oliko ohjus Kiinan tai Iranin uhittelua Yhdysvaltojen rannikolla? Vai oliko kyseessä Yhdysvaltojen mannertenvälisen ohjuksen salainen koe?
Rannikkovartiosto, North American Aerospace Defence Command NORAD, laivasto, ilmavoimat, NASA, Pentagon ja kaikki lentoliikenteen viranomaiset saivat puheluita toimittajilta. Tietäisivätkö he jotakin tästä ilmiöstä? Hallitus ei osannut antaa suoraa vastausta saman illan aikana.
Virallista selitystä odoteltaessa uutiskanavilla haastalteltiin erilaisia asiantuntijoita. Yhdysvaltojen NATO-lähettiläs näki videolla mannertenvälisen ohjuksen. Teoreettinen fyysikko Michio Kaku näki matkustajakoneen jättämän tiivistymisvanan. Russia Today – America -kanavalla haastateltiin harvinaisempaa asiantuntijaa: luomiseen erikoistunut tutkija, terveysmarkkinoija ja ufo-kontaktihenkilö Colleen Thomas puhui jumalia muistuttavista olennoista, pahoista reptiliaaneista ja presidentti Obaman juonesta sytyttää kolmas maailmansota.
Thomasin mukaan Obama laukaisi ohjuksen Irania kohti, jotta ydinaseet sytyttäisivät maailmanpalon, joka aiheuttaisi reptiliaanien lopullisen voiton. Onneksi ihmiskuntaa suojeleva avaruusolentojen sivilisaatio tuhosi ohjuksen. Maailmansota siis vältettiin viime hetkellä.
Uutinen tunnistamattomasta ohjuksesta pääsi otsikoihin myös Ylen, Helsingin Sanomien, Iltalehden ja MTV3:n verkkouutisissa. Aiheesta väiteltiin monilla keskustelupalstoilla.
Seuraavana päivänä viranomaiset julkaisivat tiedotteen. He eivät olleet löytäneet mitään turvallisuusuhkaa eikä todisteita ohjuksesta. NASA:n tutkimusjohtaja totesi, että vana näyttää lentokoneen tekemältä. Salaliittoteoreetikot eivät olleet vakuuttuneita. He väittivät Yhdyvaltojen salailevan. Mitä? Se ei tietenkään ollut vielä tiedossa.
Alkuperäisen videon kuvannut Gil Leyvas kuvaili tapahtumia 9. päivä marraskuuta. Hänen mielestään tumma jälki taivaalla näytti ohjuksen tekemältä. Samalla hän totesi seuranneensa sitä kameralla noin kymmenen minuutin ajan.
Mannertenvälisen ohjuksen nopeus laukaisun jälkeen on n. 5–7 km/s. Parin minuutin aikana ohjus olisi kohonnut troposfääristä termosfääriin. Jos ohjus olisi noussut troposfäärin yläosaan ja siellä muuttanut kurssin horisontaaliseksi, se olisi kaartanut kameraryhmän yli muutamassa minuutissa. Kuitenkaan vana ei etene videolla näin nopeasti.
Tästä on pakko päätellä, ettei mysteerisen vanan jättänyt esine liikkunut ohjuksen nopeudella. Nopeuden puolesta jälki oli lentokoneen jättämä.
Illuusion selitys on yksinkertainen. Maapallon pinta kaartuu. Horisontin takaa nousevan lentokoneen reitti näyttää aina edestäpäin katsottuna suoralta. Tarpeeksi pitkällä tiellä voidaan nähdä, miten voimalinja katoaa näkyvistä. Se ”kaareutuu” samalla tavalla kuin lentokoneiden tiivistymisvanat, vaikka koneet lentävät suoraa reittiä.
Rakettimoottori erottuisi suihkumoottoreista selvän liekin takia. Kuitenkaan videolla ei näy valaisevaa liekkiä, joka näkyy kaikissa rakettilaukaisussa. Sen sijaan näkyy parin sekunnin verran pientä vilkkumista, joka ei valaise vanaa. Auringonvalo heijastuu lentokoneeseen.
Vertikaalisesti liikkuvan raketin vana muuttuisi myös kirkkaammaksi. Aurinko valaisisi sen huippua. Videolla vana kuitenkin pysyy samanvärisenä. Korkealla lentävään lentokoneeseen ei ole kunnollista vertailukohdetta, joten etäisyys ja perspektiivi tekevät helposti kepposia.
Lentokone lensi auringolaskun aikaan. Punertava taivas loi dramaattisen taustan. Sivulta kajastava valo teki vanasta tumman. Vanan paksuus taas on riippuvainen lentokoneen nopeudesta, ilman lämpötilasta ja kosteudesta. Kun videota katsoo loppuun asti, näkee että vana loppuu kesken lennon. Pienempi tiivistymisvana katoaa lähes heti lentokoneen perässä.
Lentokone siirtyi meren päältä maan päälle. Jälki katosi, koska kosteus ja lämpötila muuttuivat.
Reittikoneiden seurantaohjelma FlightWise tallentaa lentokoneiden matkat kaikkien nähtäväksi. Ohjelman nettisivuilta voi tarkistaa yhdysvaltalaisten lentojen aikataulut ja lentoreitit. Koordinaatit siirretään GoogleMaps-ohjelmaan, josta lentomatkan tarkastelu onnistuu kolmiulotteisesti kaikista kuvakulmista.
Vanasta otettiin valokuvia eri paikkakunnilla. Ne mahdollistavat koordinaattilaskennan. Laskettu reitti asettuu tismalleen samaan linjaan Havaijilta rannikolle palaavan UPS902-rahtikoneen reitin kanssa. United Parcel Service-kuljetusfirman lentokone oli MD-11. Sen kolme suihkumoottoria tuottavat kaksimoottorista konetta leveämmän tiivistymisvanan.
Tiedotusvälineiden edustajat lukivat asiantuntijoiden selvitykset. Sitten olikin vuorossa Pentagonin syyttäminen hitaasta tiedonvälityksestä. Vika ei tietenkään ollut tutkimisen hutkimiseen vaihtaneissa uutiskanavissa.
Kiistely jatkuu vieläkin Internetin keskustelupalstoilla. Mannertenväliseen ohjukseen uskoneet eivät helpolla vaihda mielipidettään. Heillä ei ole näyttöä minkään valtion ohjuskokeista kyseisenä päivänä kyseisellä paikalla. Todisteet rahtilentokoneen puolesta saattavat heidän mielestään kuitenkin olla vain Pentagonin propagandaa.
Sopii miettiä, minkälaisia vastalauseita heiltä olisi kuultu, jos viranomaiset olisivat heti ensimmäisenä iltana ilmoittaneet vanan johtuneen lentokoneesta. Tietenkin virallista selitystä olisi epäilty ohjuskokeen peittelyksi.