|
||||
|
||||
Alkumusiikki: Gregoriaanista laulua
Monella tapaa etäiseltä tuntuu meistä keskiaika. Silti luulen, että se mitä me
ajattelemme ihmisestä ja elämästä ja maailmankaikkeudesta, on itse asiassa paljolti
peräisin siitä maailmankuvasta, joka sai komeimman kukoistuksensa keskiajan Euroopassa.
Se oli värikäs maailmankuva, omituinen sekoitus antiikin tähtitiedettä, kristinuskon
teologiaa ja – niin kuin me nyt sanoisimme – rahvaan taikauskoa.
Fyysiseltä kannalta katsoen keskiajan maailmankaikkeus oli hyvin pieni. Siinä oli
oikeastaan vain kaksi osaa: taivas ja maa. Maa sijaitsi raskaana ja liikkumattomana
maailmankaikkeuden keskuksessa ja keskuksena. Taivas taas oli kristallikehien läpinäkyvä
koneisto: se kuljetti aurinkoa, kuuta ja planeettoja niiden radoilla maan ympäri.
Uloimpana oli taivaanvahvuus: näkyvillä olevan maailmankaikkeuden raja, ja sitä koristivat
kiintotähtien kimmeltävät valot.
Taivaanvahvuutta pidettiin läpinäkymättömänä, ja sen tuolle puolen sijoitettiin
Jumalan ja autuaitten asunnot. Maan sisässä taas, jossakin, oli vastapuolen, Perkeleen,
päämaja. Näitten kahden välille rakenteli keskiajan mielikuvitus enkeleistä ja pahoista
hengistä uskomattoman monimutkaisen ja byrokraattisenkin hierarkian, johon ihmisen piti
yrittää vaikuttaa rukouksien ja taikojen avulla. Ihminenkin sisältyi tähän hierarkiaan
aivan luonnollisesti. Ihminenhän oli Jumalan kuva: hänet oli pantu hallitsemaan maan
eläimiä ja kasveja, mutta ovela Paholainen oli saanut hänet lankeamaan syntiin. Ihminen
ei sijainnut maailmankaikkeuden keskuksessa vain fyysisesti: hän sijaitsi myös Jumalan ja
Perkeleen ikuisen valtataistelun keskipisteessä.
Keskiajan maailmankaikkeus oli siis hyvin pieni. Mutta se oli myös hyvin nuori.
Itsestään selvää oli, että taivas ja maa oli – niin kuin ensimmäisessä Mooseksen kirjassa
on yksityiskohtaisesti kuvattu – luotu kuudessa päivässä. Ja kun käytettiin Raamatun
antamia aikatietoja, laskettiin että luomisen oli täytynyt tapahtua vain muutama tuhat
vuotta sitten. Tunnetuin oli 1600-luvulla eläneen irlantilaisen piispan James Ussherin
laskelma, jonka mukaan maailman luominen oli alkanut lokakuun 18. päivänä vuonna 4004
ennen Kristuksen syntymää ja päättynyt sanotun kuun 23. päivänä.
Jo 1500-luvulla alkoi keskiajan maailmankuva natista liitoksissaan. Se natisi varsinkin
vuonna 1543 kun Nikolaus Kopernikus julkaisi teoksensa De revolutionibus
orbium coelestium (Taivaankappaleiden kiertoliikkeistä). Minua on aina
kiehtonut se, että Kopernikuksen kirjan nimessä on latinankielinen sana "revolutio", joka
ei tarkoita vain kiertoliikettä vaan myös vallankumousta. Sillä vallankumouksenhan
Kopernikus pani käyntiin – sellaisen vallankumouksen joka on jatkunut meidän päiviimme
saakka ja joka on todella kumouksellisesti muuttanut käsitystämme maailmasta ja meistä
itsestämme.
Ennen muuta järkkyi maailmankaikkeuden rakenne. Maa ei enää ollutkaan maailmankaikkeuden
turvallinen keskus, sen päämaja, vaan se alennettiin aivan tavalliseksi planeetaksi joka
kiertää aurinkoa, joka taas on läpimitaltaan enemmän kuin sata kertaa niin suuri kuin maa
itse. Tämä oli kuitenkin vasta alkua. Pian oivallettiin, että kiintotähdet eivät voi
sijaita missään lähellä olevassa taivaanvahvuudessa: tähtien täytyi olla suunnattoman
suuria loistavia kappaleita jotka ovat niin kaukana että se etäisyys ylittää ihmisen
käsityskyvyn – niitten täytyi olla etäisiä aurinkoja rajattomassa avaruudessa.
Nykyäänhän me tiedämme, että meidän aurinkomme on ihan tavallinen tähti, vain yksi
niistä vähintään 200 miljardista tähdestä, jotka muodostavat meidän kiekonmuotoisen
kierteisgalaksimme Linnunradan. Eikä aurinko ole millään tapaa keskellä tätä tähtien
mahtavaa saareketta – seuralaisplaneettoineen se sijaitsee kaukana Linnunradan laitamilla,
ja siltä kestää satoja miljoonia vuosia kun se tekee yhden kierroksen tämän suuren
tähtipyörteen navan ympäri.
Senkin tiedämme, ettei Linnunrata ole maailmankaikkeuden ainut galaksi. Nykyaikaisen
tähtitieteen menetelmin voidaan valokuvata jopa miljardeja galakseja – niistä toiset ovat
suurempia, toiset pienempiä kuin oma Linnunratamme. Ja niin kuin tähdet muodostavat
galakseja, galaksit taas muodostavat galaksijoukkoja, jotka voivat koostua jopa kymmenestä
tuhannesta yksittäisestä galaksista. Meidän Linnunratamme sijaitsee valtavassa
järjestelmässä, jota tähtitieteilijät sanovat "paikalliseksi superjoukoksi".
Totisesti: meidän maapallostamme, maailmankaikkeuden entisestä keskuksesta, on tullut
mikroskooppinen pölyhiukkanen galaksijoukkojen maailmassa.
Pohjiaan myöten on mullistunut myös se, mitä keskiaikana ajateltiin maailmankaikkeuden
iästä. Monet seikat viittaavat siihen, että kaikki se aine ja kaikki se säteily, jotka
muodostavat tämänhetkisen maailmankaikkeuden, oli joskus 15 tai 20 miljardia vuotta sitten
keskittyneenä hyvin pieneen alueeseen, jonka tiheys ja lämpötila olivat käsittämättömän
korkeat – ehkä jopa äärettömän pieneen pisteeseen.
Siitä, mistä tämä ns. "singulariteetti" oli peräisin, tiede ei pysty sanomaan mitään.
Mutta tiedämme yhä enemmän siitä, mitä sitten tapahtui. Alkuräjähdyksessä, josta usein
käytetään nimitystä Big Bang eli Suuri pamaus, maailmankaikkeutemme syntyi ja alkoi
laajeta. Ja se laajenee edelleen – elämme maailmankaikkeudessa joka miljardien vuosien
kuluessa on kasvanut yhä suuremmaksi ja muuttunut yhä harvemmaksi.
Vähitellen muodostuivat galaksit ja ensimmäiset tähdet, ehkäpä 10-12 miljardia vuotta
sitten. Meidän Linnunradassamme on vielä jäljellä ensimmäisen sukupolven tähtiä. Mutta
monet tähdet elivät vain lyhyeen, vain muutamia miljoonia vuosia. Sitten ne tuhoutuivat
supernovaräjähdyksissä ja niistä tuli pikku hiljaa uusien tähtisukupolvien raaka-ainetta.
Kun Linnunrata noin viisi miljardia vuotta sitten oli suurin piirtein puolet siitä iästä
mitä se on nyt, syttyi loistamaan se muuan keskikokoinen tähti jota me tätä nykyä täällä
maapallolla sanomme auringoksi. Ja yhdessä auringon kanssa syntyivät sen
planeettaseuralaiset, joista meidän maapallomme on yksi.
Tähtitieteen valtava edistys Kopernikuksen päivistä meidän päiviimme ei ole
kuitenkaan
merkinnyt vain uusia tietoja maailmankaikkeudesta, sen rakenteesta ja sen historiasta. Se
on myös opettanut meitä suhtautumaan aivan uudella tavalla siihen mitä maailmankaikkeudessa
tapahtuu. Ennen vanhaan luonnonilmiöt selitettiin yliluonnollisten voimien avulla – nyt me
katsomme samoja ilmiöitä luonnontieteen kannalta. Tämä ei välttämättä merkitse Jumalan
viraltapanoa, mutta olemme oppineet, ettei ole hedelmällistä yrittää selittää
käsittämättömiä luonnonilmiöitä vetoamalla jumalallisten tai muitten yliluonnollisten
voimien asioihinpuuttumiseen. Vain tekemällä huolellisia havaintoja ja etsimällä niiden
pohjalta syysuhteita ja lainalaisuuksia on ollut mahdollista kasvattaa tietojamme ja
muodostaa kuva maailmankaikkeuden rakenteesta.
1800-luvun puolivälissä tuotti luonnontieteellinen lähestymistapa toisen mahtavan
mullistuksen kaikkeen siihen mitä ihminen oli ajatellut omasta asemastaan luonnossa.
Tälläkin kertaa vallankumouksen pani alulle kirja: se oli Charles Darwinin vuonna
1859 julkaisema On the Origin of Species through Natural Selection
(Lajien synty luonnonvalinnan kautta).
Nykyään voidaankin pitää todistettuna sitä, että maapallon kaikki kasvit ja eläimet
ovat kehittyneet hyvin primitiivisistä esi-isistä vuosimiljoonia kestäneitten vähittäisten
muutosten myötä. Hämärän peitossa on vielä se, miten elämä syntyi noin neljä miljardia
vuotta sitten. Mutta vähä vähältä aletaan päästä selville niistä mekanismeista, jotka
ehkä ovat johtaneet siihen, että pienet molekyylit ovat asteittain yhdistyneet suuremmiksi
ja suuremmiksi molekyyleiksi, kunnes tuloksena on ollut erittäin monimutkaisia
kemikaalipisaroita, jotka pystyvät uusiutumaan, tuottamaan itsensä kaltaisia uusia
pisaroita – eli lisääntymään. Sitten tiedämme ainakin suurin piirtein miten varsin
yksinkertaiset yksisoluiset eliöt noin kahden miljardin vuoden kuluessa kehittyivät
suuremmiksi yksisoluisiksi eliöiksi, kunnes evoluutio noin 600 miljoonaa vuotta sitten
lähti käyntiin myös makrotasolla ja tuotti käsittämättömän runsaan määrän kaiken aikaa
vaihtuvia eläin- ja kasvilajeja.
Tämänkaltainen kuvaus ja käsitys elämän pitkästä historiasta planeetallamme on ollut
monille paljon vaikeampi hyväksyä kuin luonnontieteen kaikki muut saavutukset. Syvästi
alentavana on pidetty sitä, että ihminen ei aina olekaan ollut ihminen, että sukutaulumme
ei alakaan Aatamista ja Eevasta vaan ulottuu yksisoluisiin mikro-organismeihin maapallon
alkumereen. Erityisen vaikeata tätä on ollut hyväksyä niitten, jotka ovat pitäneet kiinni
siitä että Raamatun luomiskertomus on tarkka selonteko siitä, miten maa ja maailmankaikkeus
ovat syntyneet.
Minusta itsestäni tämä ei tunnu lainkaan alentavalta tai nöyryyttävältä: minusta on
päinvastoin kiehtovaa katsoa peiliin ja miettiä omia juuriani. Olennainen osa minun
biokemiastani, esimerkiksi minun solujeni geneettinen koodi, on kaikesta päätellen
peräisin yksisoluisilta esi-isiltäni. Veri joka virtaa suonissani on korvaamassa itseänsä
maapallon alkumerta, joka sisältyi monisoluisten esi-isieni ruumiinonteloihin. Monet
ruumiinrakenteeni piirteistä olen perinyt niiltä jo hieman edistyneemmiltä esi-isiltäni,
jotka olivat kaloina siluurikauden meressä – sitä perintöä on esimerkiksi pitkulainen
ruumiinrakenteeni, jonka runkona on nivelistä koostuva taipuisa selkäranka. Sitä perintöä
on myös luun sisään kapseloitu pääni, jossa on liikkuva alaleuka ja kaksi linssillä
varustettua silmää. Ruumiini neljä uloketta – kaksi kättä ja kaksi jalkaa – ovat vähän
myöhempää perua: ne minä olen perinyt niiltä pelottomilta keuhkokaloilta, jotka neljine
vahvoine varsievinensä alkoivat ryömiä kostean mudan läpi, järvestä järveen, ja joista
sitten vähitellen syntyivät sammakkoeläimet. Aivojeni sisäosat saivat nykyisen muotonsa
luultavasti matelijaesi-isieni aikaan. Ja vasta aivan äsken, silloin kun apinaa
muistuttavat esi-isäni heilauttelivat itseään puunlatvasta toiseen Afrikan metsissä, vasta
silloin saivat käteni nykyisen uskomattoman käyttökelpoisen muotonsa: minun kädessänihän
peukalo on muita sormia vasten.
Olen siis muinaisten ja menneitten elämänmuotojen muistomerkki. Tunnen syvää
kunnioitusta kaikkia niitä esi-isiäni kohtaan, jotka hyvin vaihtelevissa elinolosuhteissa
ovat kehittäneet kaikki ne fysiologiset ja anatomiset erityispiirteet ja
erityisominaisuudet, joiden tuloksena olen olemassa minä, ihminen. Tämä antaa minulle
myös voimakkaan tunteen siitä, että kuulun yhteen planeettamme kaikkien eläinten ja
kasvien kanssa – olen pieni oksa sitä mahtavaa evoluution puuta, joka kattaa ja johon
kuuluvat maapallon kaikki jo kuolleet ja kaikki tällä hetkellä elävät organismit.
Korvissani kaikuu eläinten tunnuslause Rudyard Kiplingin Viidakkokirjasta:
"Me olemme samaa lihaa ja verta, te ja minä." Biokemian tasolla olemme kaikki muunnelmia
samasta teemasta: DNA-molekyylien teemasta.
Kun jonkun on tunteenomaisista tai muista järjenulkoisista syistä vaikea hyväksyä
meidän pitkää ja vaiheikasta historiaamme, hän väittää hivenen ärtyneesti että sellainen
uskomattoman tarkoituksenmukainen ja monimutkainen olento kuin ihminen ei ole voinut
syntyä "sattuman sokeasta oikusta". Tämä vastaväite perustuu kuitenkin tietämättämyyteen
evoluution luonteesta.
Keskeinen evoluutiota ylläpitävä tekijähän on sopeutuminen kulloinkin vallitseviin
olosuhteisiin. Raaka-aineena ovat tosin sattumanvaraiset mutaatiot, mutta sopeutuminen
on luonteeltaan sattuman vastakohta. Eri kasvi- ja eläinlajien alituiseen vaihtuvassa
ekologisessa vuorovaikutuksessa sopeutuminen pakottaa esiin uusia ja usein entistä
monimutkaisempia anatomisia rakenteita, jotka ovat tyyten toisenlaisia kuin mitä
sattuman yksinkertaisten lakien perusteella voisi odottaa.
Toisaalta täytyy myöntää, että evoluution prosessi on kokonaisuutena sattuman varassa
siinä mielessä, että se on pitkä ketju lyhyitä askeleita, jotka kaikki ovat hyvin herkkiä
ympäristön vaihdoksille. Ja joka ainoa pienikin suunnan muutos voi pitemmällä aikavälillä
tuottaa tuloksia, jotka ovat dramaattisen ainutlaatuisia.
Olen toisinaan leikitellyt sellaisella ajatuksella, että joku yritteliäs mustekalalaji
olisi muutama sata miljoonaa vuotta sitten seurannut sukulaisiaan etanoita merestä maalle
ja että ne olisivat siitä intoutuneet kehittämään korkeammanasteista hermostoa ja
ruumiinrakennetta. Jos näin olisi käynyt, ei selkärankaisilla ehkä koskaan olisi ollut
mahdollisuutta lyödä itseään läpi. Maapallon eläinkuntaa hallitsisivat tänä päivänä ehkä
ylivoimaisesti mustekalojen ryömivät ja hyppivät ja lentävät jälkeläiset, yhtä moninaiset
kuin meidän aikamme linnut ja nisäkkäät. Ja ehkäpä joku erityisen älykäs laji olisi jo
kauan sitten luonut pitkälle kehittyneen nilviäissivilisaation, jonka filosofit
nauraisivat makeasti sille typerälle ajatukselle että niinkin alkeellisessa
kehityslinjassa kuin selkärankaisten saattaisi esiintyä älyllisiä olentoja...
Tämähän on hyvinkin voinut tapahtua jollakin toisella planeetalla. Mutta täällä
maapallolla kävi niin kuin kävi: luomakunnan kruunuksi ja Jumalan kuvaksi alkoi itseään
kutsua muuan kalojen jälkeläinen.
Poliittisessa satiirissaan Animal Farm (Eläinten farmi) George
Orwell antaa hallitsevien eläinluokkien kehittää kuuluisaksi tulleen iskulauseen:
"Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin
toiset". Kun ajattelen ihmistä suhteessa maapallon muihin eläimiin, tätä voisi mukailla
sanomalla että "kaikki eläimet ovat ainutkertaisia, mutta ihminen on ainutkertaisempi
kuin muut."
Biologisesti katsoen ihminen, Homo sapiens, on eläin kaikkien muitten eläinten
joukossa ja biokemian kannalta melkein simpanssin kaksoisveli. Mutta jollakin kohtaa,
edetessämme apinasta ihmiseen, menimme yli sellaisen rajan, missä aivojen fysiologiassa
tapahtunut pieni muutos sysäsi liikkeelle ratkaisevan muutoksen älyllisessä
suorituskyvyssä: älykkyys saavutti tason, jossa oli mahdollista kehittää puhekieli,
käsitteellisten äänimerkkien eli sanojen järjestelmä. Kieli taas loi edellytyksiä
abstraktille ajattelulle – oivalluksia ja tietoja ja perinteitä ja kokemuksia alkoi
virrata yksilöltä yksilölle, sukupolvelta sukupolvelle. Kun puhuttua kieltä sitten
täydensivät kirjoitetut merkit, jotka oli mahdollista tallentaa aivojen ulkopuolella,
tämä virta paisui vuolteen kaltaiseksi. Lähti liikkeelle aivan uudenlainen evoluutio:
kulttuurievoluutio, joka muutamassa kymmenessä tuhannessa vuodessa oli muuttava ihmisen
elinehtoja ennalta aavistamattomiin.
Tiedon kasvu näet antoi ihmiselle myös yhä suuremman vallan luontoon nähden. Ihminen
murtautui ulos siitä ekologisesta lokerosta, johon biologinen evoluutio oli hänet
sijoittanut. Hän alkoi viljellä maata ja hoitaa kotieläimiä. Hän oppi kaivamaan metalleja,
hän keksi ja kehitti yhä parempia työkaluja ja koneita. Hän alkoi hyödyntää
aurinkoenergiaa, joka oli sitoutunut vihreisiin kasveihin vuosimiljoonien aikana ja
varastoitunut maaperään hiilenä ja öljynä.
Maapallon kaikilla eläimillä ja kasveilla on takanaan pitkä biologinen kehityshistoria.
Mutta vain ihmisellä on sen lisäksi varsinainen historiansa, historia jonka hän on itse
luonut, jonka me olemme itse luoneet, historia, jota olemme voineet vallita ja ohjata yhä
enemmän sitä mukaa kuin tietomme ovat kasvaneet ja valtamme on enentynyt. Voimme ottaa
oppia menneisyydestä, voimme ennakoida tekemistemme seurauksia, voimme valita tien jota
kulkea.
Tämä asettaa meille suunnattoman vastuun: vastuun itsestämme ja jälkeemme tulevista,
vastuun tästä planeetastamme ja kaikesta joka sillä elää. Onko meistä tähän vastuuseen
– vai olemmeko jo tehneet niin kohtalokkaita erehdyksiä että valinnan vapaus on jo mennyt?
Olisi typerää kieltää sitä, että tieto ja tiedon tekniset sovellukset ovat tuottaneet
ihmiskunnalle kaikenlaista siunausta. Ellei olisi kehittynyttä teknologiaa, eläisimme
tänäkin päivänä niin kuin kivikauden ihmiset, ja suurin osa kaikesta siitä jaloimmasta
mitä ihmiskunta on tähän mennessä tuottanut, olisi ikuisesti jäänyt syntymättä.
Mutta yhtä typerää olisi kieltäytyä näkemästä kaikkea sitä vahinkoa, kaikkea sitä
ihmisten kärsimystä, jonka on saanut aikaan teknologian valloilleen päästäminen ja
väärinkäyttö. Varsinkin viime vuosikymmenten aikana tilanne on kärjistynyt niin
äärimmilleen, että ei ole enää itsestään selvää että me tulemme olemaan olemassa
tulevaisuudessakin.
Rikkaitten maitten räjähdysmäinen teollistuminen on ehdyttänyt maapallon raaka-aine-
ja energiavarat. Näemme jo miten luonnonvarojen runsaudensarven pohja alkaa häämöttää,
samalla kun huomaamme miten vakavasti olemme vaurioittaneet luonnonympäristöämme.
Köyhissä maissa sadat miljoonat ihmiset elävät jatkuvassa nälän- ja kuolemanhädässä,
mikä ainakin osin johtuu siitä, että kaukaiset rikkaat maat pitävät yllä teknologista
elintasoaan näitten köyhien maitten kustannuksella. Sotateollisuus nielee yhä suuremman
osan ihmiskunnan aineellisista ja henkisistä varoista, jotka itse asiassa pitäisi voida
käyttää siihen, että miljardeille kärsiville ja nälkäänäkeville ihmisille luotaisiin
ihmisarvoisen elämän edellytyksiä.
Nykyajan sotateollisuus on kaiken lisäksi muutakin kuin sitä, että ihminen tuhlaa
luonnonvaroja niin kuin ei koskaan ennen. Sotateollisuus on antanut 1900-luvun ihmiselle
sellaisen mahdin jota ei ole ollut yhdelläkään elävällä olennolla koskaan aikaisemmin:
mahdin hävittää oma lajinsa ja samalla tuhota enin osa kaikista niistä eläin- ja
kasvilajeista, joitten kanssa me yhdessä tällä maapallolla elämme. Eikä tämä ole enää
mikään etäinen teoreettinen mahdollisuus: koko maapallon kattavan ydinasesodan uhka
leijuu kuin Damokleen miekka meidän kaikkien päällä, ja sen miekan kärki osoittaa
Euroopan sydämeen.
Mitään lohtua ei ole siitä, että kolmas maailmansota kaiketi selvitettäisiin
muutamassa tunnissa maanalaisissa ohjaus- ja komentokeskuksissa, idässä ja lännessä,
painellaan joitakin nappeja – ohjusten parvet lehahtavat sukellusveneistä ja siiloista
ja osuvat maaliinsa niin tarkasti kuin vain nykyajan teknologia sallii – suurkaupunki
toisensa jälkeen saa päälleen sienenmuotoisen pilven. Ja sitten seuraa pitkä hiljaisuus,
jonka keskellä niillä harvoilla jotka ovat jääneet henkiin on täysi syy kadehtia niitä,
jotka saivat kuolla heti.
Muutama vuosi sen jälkeen kun Hiroshima ja Nagasaki hävitettiin ydinpommeilla,
kirjoitti Arthur C. Clarke pienen vaikuttavan novellin nimeltä If I
ever forget thee, oh Earth (Unohdanko sinua koskaan, Maa). Päähenkilönä
on kymmenvuotias poika Marvin, joka on syntynyt kuussa ja asuu suuressa
tähtitieteellisessä observatoriossa sillä puolella kuuta, joka ei näy maahan. Novelli
alkaa siitä, että Marvin ensimmäistä kertaa elämässään ja nuoruudessaan saa lähteä
observatorion ulkopuolelle. Hänen isänsä ottaa hänet mukaan pitkälle matkalle kuuautolla.
He ajavat kuun autiota maisemaa, kunnes heidän edessään maa nousee horisontista,
kuin suunnaton sirppi. Maan auringon valaisema puoli näyttää aivan samanlaiselta kuin
Apollo-astronauttien meille välittämissä kuvissa. Mutta kun Marvinin silmät tottuvat
voimakkaaseen maanpaisteeseen, hän huomaa että maan varjossa oleva puoli ei olekaan
täysin pimeä: mantereet hohtavat heikkoa fosforinhehkuista valoa – kuollut maapallo
on vielä radioaktiivinen kaikkien niitten ydinräjäytysten jäljiltä, joitten jälkeen
ihmiskunnasta on jäljellä vain kourallinen kuusiirtolaisia. Nyt Marvin ymmärtää, miksi
hän ei koskaan pääse käymään isiensä kotiplaneetalla. Mutta ehkä hänen lapsensa, tai
lapsenlapsensa...
Periaatteessa Clarke kumminkin on optimisti. Hänen romaaninsa Prelude to
Space (Preludi avaruudelle) päättyy loppukohtaukseen, jossa on tiettyjä
yhtymäkohtia äsken selostamaani novelliin. Tässä seisoo kuussa, ikkunansa äärellä,
amerikkalainen historiantutkija professori Alexson – ja katsoo maapalloa. Hänetkin on
tuomittu elinikäiseen maapallonpakoon – hänellä on nimittäin vakava sydänvika eikä hän
selviäisi hengissä maan voimakkaan painovoiman piirissä.
1900-luku on painumassa lopuilleen tässä Clarken romaanissa – tunti tunnilta vyöryy
uudenvuodenyö yli hitaasti pyörivän maapallon. Professori Alexson miettii mennyttä
vuosisataa, ja tulevaa:
Toisesta keskiajasta pois, pois sen peloista ja kurjuudesta, pois iäksi! Pois
Belsenin ja Hiroshiman varjoista – maailma oli matkalla kohti loistavaa auringonnousua.
Renessanssi oli tullut jälleen, 500 vuoden jälkeen. Kun sarastus pitkän kuunyön
jälkeen kirkkaana purkautuisi kuun Apenniinien yli, se ei voisi olla häikäisevämpi
kuin se aikakausi, joka nyt oli syntynyt." Tämän kirjoitti Arthur C. Clarke vuonna 1947, eli 35 vuotta sitten. Silloin oli kai
vielä mahdollista uskoa, että ihmiskunta jo vuonna 2000 olisi päässyt pois nykyisestä
katastrofisuunnastaan ja olisi matkalla kohti uutta renessanssia. Yhtä optimistisia emme
ole enää nyt, kun vuosisadan vaihtumiseen on vain runsaat 17 vuotta. Mutta vuosistahan
tässä ei ole kysymys: suurin kysymys on, pystymmekö ylimalkaan, ennen kuin on liian
myöhäistä, vaihtamaan suuntaa, ja alkaako tulevaisuudessamme häämöttää valoa.
Jos minulta kysytään: "Luuletko, että ihmiskunta lähivuosikymmenten mittaan tuhoaa
itsensä?" niin minä vastaan, sekuntiakaan epäröimättä: "En luule. Tiedän että se voisi
tapahtua – mutta minä en voi uskoa että se todella tapahtuu." Samalla minun on kuitenkin
rehellisesti tunnustettava, että en itsekään tiedä, missä määrin tämä optimismi perustuu
ajan merkkien realistiseen tulkitsemiseen, ja missä määrin yksinkertaisesti vain siihen,
että ajatus ihmissuvun ja inhimillisen kulttuurin tuhoutumisesta tuntuu minusta
sietämättömältä.
Yksi asia kuitenkin on varma. Vaikka me – niin kuin uskon ja toivon – onnistumme
välttämään äärimmäisen katastrofin ja voimme päästä rakentamaan parempaa maailmaa, meillä
on edessämme muutama tukala ja raskas vuosikymmen. Vie aikaa, ennen kuin saamme murretuksi
yksilöitten itsekkyyden ja kansalliskiihkoisuuden noidankehän. Ja vaikka hyvä tahto käy
yhä vahvemmaksi ja vaikka maailmanlaajuinen solidaarisuus vaikuttaa yhä enemmän, minusta
näyttää että joudumme vielä pitkään elämään siinä pelossa, että olemme menneet
kohtalokkaasti harhaan. Mutta pelkokin voi opastaa kehitystä rakentavaan suuntaan,
silloin kun siihen liittyy tietoisuus siitä, että suurimmatkin uhraukset ovat parempi
kuin täydellinen tuho.
Pari viikkoa sitten näin televisiouutisissa välähdyksiä ydinaseitten vastaisesta
mielenosoituksesta jossain Yhdysvalloissa. Mieleeni jäi yksi juliste ja sen iskulause:
"Give our children dreams – not nuclear nigtmares" (Antakaa lapsillemme unelmia eikä
ydinasepainajaisia). Me emme saa lopettaa unelmoimista paremmasta maailmasta. Mutta
meidän pitää unelmoida silmät auki. Meidän on pakko hylätä viimeisetkin harhakuvat
siitä, että kohtalomme olisi joittenkin korkeampien voimien käsissä – meidän täytyy
rakentaa unelmamme tiedon varaan, kaiken sen varaan, mitä tiedämme luonnon laeista ja
ennen muuta sen varaan, mitä tiedämme itsestämme.
Minulla on sellainen käsitys, että pitemmällä aikavälillä meidän kehitykseemme tulee
vaikuttamaan paitsi oma asemamme täällä maapallolla myös asemamme maailmankaikkeudessa.
Ehkäpä saamme jonakin päivänä tietää, että emme ole yksin, vaan keskellä käsittämättömän
pitkälle kehittyneitä sivilisaatioita, jotka ovat halukkaat päästämään meidät osallisiksi
vuosimiljoonien tiedoista ja kokemuksista. Silloin voi vain toivoa, että löydämme
Linnunradan tähtienvälisessä kulttuurivaihdossa oman lokeromme ja tehtävämme, ja että
meillä ehkä suorastaan olisi jotakin annettavaa muille.
Jos me taas jostain luonnon oikusta olemme ainoat älylliset olennot koko Linnunradassa,
voi ajatella, että me vähitellen levittäydymme tähdeltä tähdelle ja perustamme uusia
inhimillisiä sivilisaatioita vieraitten aurinkojen alla. Silloin on ihmissuvun jatkuminen
turvattu – jos joku näistä sivilisaatioista tuhoutuu, jää muita kantamaan ihmisen
kulttuuriperintöä läpi vuosimiljoonien. Ja ehkä jotkut näistä toisistaan yhä kauemmas
erkanevista ihmiskunnista tulevat säilyttämään ikivanhan legendan: oudon kertomuksen
siitä että ihminen on joskus aikojen alussa syntynyt nyttemmin jo unohdetulla planeetalla
jota sanottiin maaksi.
Mutta tämä on science fictionia – tieteiskuvittelua. Linnunrata voi odottaa, kunnes
me täällä maapallolla olemme varttuneet vastuumme mittaisiksi – ihmisinä. |
||||
JÄLKISANAT Tämän tekstin kirjoitin vuonna 1982 tunnetun radiomiehen Hannu Taanilan pyynnöstä. Taanila tuotti siihen aikaan radiosarjaa, jossa eri ihmiset verraten pitkissä puheenvuoroissa (noin 45 minuuttia) pakinoivat otsikolla Ihmisenä maassa ja maailmankaikkeudessa. Taanila suomensi sitten tekstini, ja esitin sen radiossa Pitkänäperjantaina 1982 (muistaakseni
kyseessä oli suora lähetys). Myöhemmin tein myös ruotsinkielisen version (eli luin radiossa
alkuperäisen tekstini), ja silloin tuottaja sai loistavan idean korvata Taanilan sarjan pitkä otsikko
tekstini viimeisen lauseen alkusanoilla Vintergatan kan vänta eli Linnunrata voi
odottaa. |
||||
Tämä sivu on viimeksi muutettu 6.9.2002 Suomennos: Hannu Taanila ja Riitta Eskelinen Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita sähköpostitse: nils.mustelin@dlc.fi |