|
||||
|
||||
Inledningsmusik: Gregoriansk sång
Medeltiden känns i dag mycket avlägsen. Ändå tror jag att många av våra attityder till
människan, livet och universum går tillbaka till den världsbild, som nådde sin höjdpunkt i
medeltidens Europa. Det var en färgstark världsbild – en egendomlig blandning av antik
astronomi, kristen teologi och folklig vidskepelse.
Fysiskt sett var medeltidens universum mycket litet. Det bestod egentligen av bara två delar:
himmelen och jorden. Jorden vilade tung och orörlig i universums centrum. Himlen var ett
invecklat maskineri av genomskinliga kristallsfärer, som förde solen, månen och planeterna i
deras banor kring jorden. Den yttersta sfären var himlafästet eller firmamentet, det synliga
världsalltets gräns, utsmyckat med fixstjärnornas glittrande ljuspunkter.
Firmamentet antogs vara ogenomskinligt och utanför dess valv förlade man Guds och de saligas
boningar. Någonstans inne i jorden hade motståndaren sitt högkvarter. Och mellan dessa två
motpoler, mellan Gud och Djävulen, byggde den medeltida fantasin upp en fantastisk – rentav
byråkratisk – hierarki av änglar och demoner, som det gällde att försöka påverka med böner
eller magiska konster. Också människan ingick på ett naturligt sätt i den har hierarkin –
hon var ju Guds egen avbild som var satt att råda över jordens djur och växter men hade
fallit i synd till följd av Djävulens list. Människan hade inte bara fysiskt sin plats i
universums centrum, hon stod också i centrum för den ständiga maktkampen mellan Gud och
Djävulen.
Medeltidens universum var alltså mycket litet. Men det var också mycket ungt. Ingen tvivlade
på att himmelen och jorden hade skapats exakt enligt beskrivningen i Första Mosebok, på sex
dagar à 24 timmar. Och med stöd av olika tidsuppgifter i Bibeln räknade man ut att
skapelsen måste ha ägt rum för några få tusen år sedan. Mest känd blev den irländska
1600-tals biskopen James Usshers beräkning, enligt vilken världens skapelse hade inletts
den 18 oktober år 4004 före Kristus och avslutats den 23 oktober samma år.
Men redan på 1500-talet började det medeltida världssystemet knaka i fogarna, närmare
bestämt år 1543, då Nikolaus Kopernikus publicerade sin bok De revolutionibus orbium
coelestium (Om himlakropparnas kretslopp). Jag har alltid fascinerats av att titeln
på Kopernikus' verk innehåller det latinska ordet "revolutio", som betyder kretslopp men
också kan tolkas som revolution. Det var nämligen en revolution som Kopernikus satte i gång
– en revolution som har fortgått ända in i vår tid och som dramatiskt har förändrat hela vår
uppfattning om världen och om oss själva.
I första hand var det universums rumsliga struktur som drabbades. Jorden förlorade sin
trygga, dominerande plats i alltets centrum och degraderades till en vanlig planet i
kretslopp kring den mer än hundra gånger så stora solen. Men det här var bara början. Snart
insåg man att fixstjärnorna inte kunde vara några ljuspunkter på ett tämligen närbeläget
firmament: stjärnorna måste vara enorma lysande kroppar belägna på avstånd överstigande all
mänsklig fattningsförmåga – de måste vara fjärran solar utspridda i en rymd utan gränser.
I dag vet vi att vår sol är en alldeles vanlig stjärna, en av de minst 200 miljarder
stjärnor som bildar vår diskusformade spiralgalax, Vintergatan. Solen har inte heller någon
central plats i den här mäktiga arkipelagen av stjärnor – med sitt följe av planeter
befinner den sig långt ute i Vintergatans yttre regioner och behöver hundratals miljoner år
för att kretsa ett varv kring den stora virvelns nav.
Vi vet också att Vintergatan inte är den enda galaxen i universum. Med modern astronomisk
teknik kan man fotografera miljoner och åter miljoner galaxer, somliga större, somliga mindre
än vår egen vintergata. Och på samma sätt som stjärnorna bildar galaxer, bildar galaxerna i
sin tur galaxhopar som kan bestå av upp till tiotusen enskilda galaxer. Vår vintergata
befinner sig i utkanterna av ett enormt system av galaxer, som astronomerna kallar den
"lokala superhopen".
Sannerligen: vårt jordklot, som en gång troddes vara universums centrum, har reducerats till
ett mikroskopiskt dammkorn i ett världsallt uppbyggt av galaxhopar.
Men den fortgående kopernikanska revolutionen har inte bara sprängt den medeltida
världsbildens snäva rumsliga ramar – den har också öppnat lika svindlande tidsperspektiv.
Det finns i dag en mängd iakttagelser som tyder på att all den materia och all den strålning,
som är universums byggstenar, någon gång för 15 à 20 miljarder år sedan var samlad i
ett tillstånd av ofattbart hög täthet och temperatur – kanske i en punkt utan utsträckning.
Hur det här så kallade singulära tillståndet uppstod kan vetenskapen inte säga någonting om.
Men man vet allt mera om vad som sedan hände. I en urexplosion, som ofta kallas Big Bang,
den stora smällen, föddes vårt universum och började utvidga sig. Och det utvidgar sig
fortfarande – vi lever i ett universum som under årmiljardernas lopp har blivit allt större
och allt glesare.
Så småningom bildades galaxerna och de första stjärnorna, för cirka 10 till 12 miljarder år
sedan. l vår vintergata finns en del av den första generationens stjärnor ännu kvar. Men
många stjärnor var mera kortlivade – de genomlöpte sitt levnadslopp på några få miljoner år,
förintades i supernova-explosioner och blev sedermera råmaterial för nya stjärngenerationer.
När Vintergatan var hälften så gammal som den är nu, för knappt fem miljarder år sedan,
tändes den speciella medelstora stjärna som vi kallar solen. Och tillsammans med solen föddes
dess följe av planeter, av vilka vår jord är en.
Astronomins enorma framsteg från Kopernikus och fram till vår egen tid har dock inte bara
betytt nya kunskaper om världsalltet, om dess uppbyggnad och dess historia, utan också ett
helt nytt sätt att förhålla sig till skeendena i universum. Den magiska tolkningen av
naturföreteelserna fick så småningom ge vika för ett naturvetenskapligt synsätt. Det här
innebar inte nödvändigtvis att man avskaffade Gud – men man insåg att det var ofruktbart
att åberopa gudomliga eller andra övernaturliga ingripanden som förklaring till allt som
man inte förstod. Bara genom att utgående från noggranna iakttagelser söka efter
orsakssammanhang och lagbundenheter kunde man bygga upp systematiska kunskaper och få en
inblick i universums struktur.
I mitten av 1800-talet ledde det naturvetenskapliga synsättet till en annan stor omvälvning
i människans uppfattning om sin plats i naturen. Också den här gången var det en bok som
utlöste revolutionen: Charles Darwins år 1859 publicerade verk On the origin of species
through natural selection (Om arternas uppkomst genom naturligt urval).
Numera är det helt klarlagt att alla djur och växter på jorden har utvecklats från mycket
primitiva förfäder genom gradvisa förändringar under årmiljonernas lopp. Livets uppkomst för
ungefär 4 miljarder år sedan är ännu höljd i dunkel. Men man börjar komma underfund med de
mekanismer som kan ha lett till att små molekyler efter hand kombinerade sig till allt
större, tills resultatet blev oerhört komplicerade små kemikaliedroppar med förmåga att
kopiera sig själva – att föröka sig. Och sedan känner vi åtminstone i stora drag hur små och
primitiva encelliga varelser under ett par miljarder år utvecklades till större och mera
avancerade encelliga varelser, tills evolutionen för ungefär 600 miljoner år sedan sköt fart
också på makronivå och så småningom frambragte en nästan ofattbar rikedom av ständigt
skiftande djur- och växtarter.
Den här kartläggningen av livets långa historia på vår planet har för många varit mycket
svårare att acceptera än alla andra naturvetenskapliga framsteg. Man har upplevat det som
djupt förnedrande att människan inte alltid har varit människa – att vår stamtavla inte
börjar med Adam och Eva utan sträcker sig ner till encelliga mikroorganisnier i jordens
urhav. Speciellt svårt har det varit för alla dem, som har velat hålla fast vid att Bibelns
skapelseberättelse är ett exakt referat av universums och jordens uppkomst.
För min egen del finner jag det inte alls förnedrande utan tvärtom djupt fascinerande att
stå framför en spegel och begrunda mina rötter. En stor del av min biokemi, t.ex. den
genetiska koden i mina celler, går antagligen tillbaka ända till mina encelliga förfäder.
Blodet som strömmar i mina ådror är en ersättning för själva oceanen, som inneslöts i mina
tidiga flercelliga förfäders kroppshålor. Många grunddrag i min anatomi har jag fått i arv
av de mera avancerade förfäder, som var fiskar i silurtidens hav – t.ex. min långsträckta
kroppsform med en ledad ryggrad, mitt beninkapslade huvud med rörlig underkäke och mina två
linsförsedda ögon. Mina fyra extremiteter – två armar och två ben – är av något senare datum:
dem har jag ärvt av de dristiga lungfiskar som med hjälp av fyra kraftiga kvastfenor började
kravla sig genom fuktig dy från sjö till sjö och så småningom gav upphov till groddjuren.
De innersta delarna av min hjärna fick antagligen ungefär sin nuvarande utformning hos mina
reptilförfäder. Och rätt nyligen, när mina apliknande förfäder svingade sig från gren till
gren i trädkronorna i Afrika, fick mina händer sin utomordentligt användbara form med en
motställd tumme.
Jag är alltså ett monument över försvunna livsformer. Och jag känner en djup vördnad för
alla dessa mina förfäder, som under högst varierande livsbetingelser så småningom har
utvecklat alla de fysiologiska och anatomiska särdrag som nu bildar mig, en människa.
Vetskapen om dessa mina rötter ger mig också en intensiv känsla av samhörighet med alla
djur och växter på vår planet – jag är en liten kvist på det mäktiga evolutionsträd som
omfattar jordens alla döda och nulevande organismer. Djurens lösenord i Rudyard Kiplings
Djungelboken ekar i mina öron: "Vi är av samma kött och blod, ni och jag." På
den biokemiska nivån är vi alla variationer på ett och samma tema, DNA-molekylernas tema.
De som av känslomässiga eller andra irrationella skäl har svårt att acceptera vår långa och
skiftesrika historia, påstår ofta med ett stänk av irritation i rösten att en så otroligt
ändamålsenlig och komplicerad varelse som människan inte kan ha uppkommit genom "slumpens
blinda spel". Den här protesten bygger dock på okunnighet om evolutionens mekanismer.
Utvecklingens centrala drivkraft är ju adaptionen, anpassningen till rådande förhållanden.
Råmaterialet är visserligen slumpmässiga mutationer, men anpassningen är till sitt väsen
slumpens motsats. I ett ständigt skiftande ekologiskt växelspel mellan olika djur- och
växtarter tvingar den fram nya och ofta mera komplicerade anatomiska konstruktioner, som
totalt avviker från det som man skulle vänta sig utgående från slumpens enkla lagar.
Däremot måste det medges att evolutionsprocessen som helhet är slumpmässig i den bemärkelsen,
att den är en lång kedja av små steg som är mycket känsliga för miljövariationer. Och varje
liten kursändring kan på längre sikt ge dramatiskt avvikande resultat.
Jag har ibland lekt med den tanken, att någon företagsam bläckfiskart för några hundra
miljoner är sedan skulle ha följt sina släktingar sniglarna upp på landbacken och därigenom
fått stimulans till en allt högre utveckling av nervsystemet och hela anatomin. Om det hade
gått så, skulle ryggradsdjuren kanske aldrig ha fått en chans att göra sig gällande.
Djurlivet på vår planet skulle kanske i dag helt domineras av krypande och hoppande och
flygande bläckfiskättlingar, lika mångskiftande som vår tids fåglar och däggdjur. Och
möjligen skulle någon speciellt intelligent art redan för länge sedan ha byggt upp en
högtstående molluskcivilisation, vars filosofer skulle skratta gott åt den löjliga tanken,
att intelligens skulle kunna uppstå i en så primitiv utvecklingslinje som ryggradsdjurens ...
Det här kan mycket väl ha inträffat på någon annan av universums oräkneliga planeter. Men
här på jorden gick det som det gick: det blev inte en mollusk, utan en ättling till havets
ryggradsförsedda fiskar, som började kalla sig skapelsens krona och Guds avbild på jorden.
I sin politiska satir Animal Farm (Djurfarmen) låter George Orwell de härskande
djurklasserna kreera ett slagord som har blivit berömt: "All animals are equal, but some
animals are more equal than others." (Alla djur är jämlika, men somliga djur är mera jämlika
än andra). När jag tänker på människan jämförd med de andra djuren på jorden skulle jag
vilja travestera det här citatet på följande sätt: Alla djur är enastående – men människan
är mera enastående än de andra.
Biologiskt sett är människan, Homo sapiens, ett djur bland alla andra – och ur
biokemisk synvinkel nästan en tvillingbror till schimpansen. Men någonstans på vägen från
apa till människa passerade vi en gräns, där en liten förändring i hjärnans fysiologi
utlöste en avgörande förändring i den intellektuella förmågan. Intelligensen nådde en nivå
som möjliggjorde uppfinnandet av symboliska språk, med ord av godtycklig betydelse. Språket
stimulerade det abstrakta tänkandet – idéer, kunskaper och traditioner började strömma från
individ till individ, från generation till generation, i form av ett kulturarv. När det
talade språket kompletterades med skrivna tecken, som kunde lagras utanför människohjärnan,
växte strömmen till en lavin. En helt ny typ av evolution tog sin början – den kulturella
evolutionen som på några tiotal tusen år skulle förändra människans villkor till
oigenkännlighet.
De växande kunskaperna gav nämligen också människan en allt större makt över naturen. Hon
bröt sig ut ur den ekologiska nisch där den biologiska evolutionen hade placerat henne. Hon
började odla jorden och uppföda husdjur. Hon lärde sig att utvinna metaller ur bergen, hon
uppfann allt bättre arbetsredskap och maskiner. Hon började utnyttja den solenergi som hade
bundits av gröna växter under långa årmiljoner och lagrats i jorden som stenkol och olja.
Alla djur och växter på jorden har en lång biologisk utvecklingshistoria bakom sig. Men bara
människan har dessutom en egentlig historia, en historia som hon själv – vi själva – har
skapat, en historia som vi med ökande kunskaper och växande makt har fått allt större
möjligheter att styra. Vi kan ta lärdom av det förflutna, vi kan förutse följderna av våra
handlingar, vi kan välja vilken väg vi vill gå.
Det här ger oss ett enormt ansvar. Ett ansvar för oss själva och våra efterkommande, ett
ansvar för vår planet och för allt som lever på den. Kan vi leva upp till detta ansvar –
eller har vi redan begått så ödesdigra misstag, att vår frihet att välja har glidit oss ur
händerna?
Det är naivt att förneka de välsignelser som kunskapen och kunskapens tekniska tillämpningar
har skänkt mänskligheten. Utan den teknologiska utvecklingen skulle vi ännu leva som
stenåldersmänniskor, och mycket av det ädlaste som den mänskliga kulturen har frambragt
skulle aldrig ha kunnat förverkligas.
Men det är lika naivt att vägra att inse all den skada, allt det mänskliga lidande, som en
vildvuxen och missbrukad teknologi har åstadkommit. Och speciellt under de allra senaste
årtiondena har situationen tillspetsats ända därhän, att vår fortsatta existens inte längre
är självklar.
Den explosiva industrialiseringen i de rika länderna har medfört en utarmning av jordens
råvaru- och energireserver. Vi börjar se bottnen i naturtillgångarnas ymnighetshorn
samtidigt som vi märker hur allvarligt vi har skadat miljön. I de fattiga länderna lever
hundratals miljoner människor i ständig hungersnöd, åtminstone delvis som en följd av att
fjärran, rika länder upprätthåller sin teknologiska levnadsstandard på deras bekostnad.
Krigsindustrin slukar allt större delar av mänsklighetens andliga och materiella resurser –
resurser som skulle kunna användas för att skänka miljarder lidande och hungrande människor
en människovärdig tillvaro.
Men den moderna krigsindustrin är inte bara människans genom tiderna största slöseri med
jordens begränsade tillgångar. Den har dessutom gett 1900-talets människa en makt som ingen
levande varelse tidigare har haft på jorden: makten att förinta sin egen art och samtidigt
utplåna en stor del av de djur- och växtarter som vi delar denna planet med. Och det här är
inte bara någon avlägsen, teoretisk möjlighet: risken för ett globalt kärnvapenkrig hänger
i dag som ett Damokles-svärd över oss alla, med spetsen riktad mot Europas hjärta.
Det är knappast någon tröst att det tredje världskriget kanske skulle klaras av på några
timmar: några knappar trycks in i underjordiska kontrollrum i öst och i väst – svärmar av
missiler stiger upp ur u-båtar och silor och sätter kurs mot sina mål med den moderna
teknologins hela precision – svampformade moln stiger upp över den ena storstaden efter den
andra. Och så följer den långa tystnaden då de få som överlevde har alla skäl att avundas
dem som fick dö genast.
Några år efter Hiroshimas och Nagasakis förintelse skrev Arthur C. Clarke
en intensiv liten novell, If I ever forget thee, oh Earth (Om jag någonsin glömmer dig,
o jord). Huvudpersonen är en tioårig pojke, Marvin, som är född på månen och bosatt vid det
stora astronomiska observatoriet på månens baksida. Novellen börjar med att Marvin för första
gången i sitt unga liv får lämna observatoriet. Hans far tar honom med sig på en lång resa
med månbil. De kör genom det ödsliga månlandskapet tills jorden stiger upp över horisonten
framför dem, som en ofantlig skära. Jordens solbelysta del ser precis ut som på de vackra
bilder som Apollo-astronauterna har gett oss. Men när Marvins ögon vänjer sig vid det
bländande jordskenet märker han att jordens nattsida inte är fullkomligt mörk: landmassorna
glöder med ett svagt fosforescerande ljus, den döda jorden är ännu radioaktiv efter de
kärnvapenexplosioner som reducerade rnänniskosläktet till en handfull månkolonister. Marvin
förstår nu varför han aldrig kommer att få besöka sina fäders hemplanet. Men kanske hans
barn eller hans barnbarn ...
I allmänhet är Clarke dock optimist. Hans roman Prelude to spacc (Preludium till
rymden) avslutas med en epilog, som har vissa ytliga beröringspunkter med den novell
som jag just refererade. Här är det en amerikansk historiker, professor Alexson, som står
vid sitt fönster på månen och betraktar jorden. Också han är dömd till livslång exil – han
har nämligen ett allvarligt hjärtfel och kan inte leva under jordens starka tyngdkraft.
Det tjugonde århundradet går mot sitt slut – timme för timme skrider nyårsnatten fram över
det långsamt roterande jordklotet. Och professor Alexson mediterar över det sekel som har
gått och det sekel som kommer:
Bort från den andra mörka tidsålderns fruktan och elände, bort – måtte det bli för
alltid! – från skuggorna av Belsen och Hiroshima, gick världen nu mot en strålande
soluppgång. Efter femhundra år hade renässansen åter kommit. Den gryning som mot
slutet av den långa månnatten skulle blixtra fram över månens Apenniner skulle inte
bli mera glänsande än den nya tidsålder som nu hade fötts." Det här skrev Clarke år 1947, för 36 år sedan. Då var det kanske ännu möjligt att tro att
mänskligheten redan år 2000 skulle ha kommit ut ur den nuvarande katastrofkursen och vara
på väg mot en ny renässans. Så optimistiska kan vi inte vara i dag, när bara 17 år är kvar
till sekelskiftet. Men tidsfaktorn är av underordnad betydelse – den stora frågan är ju om
vi över huvud taget, innan det är för sent, kommer att kunna ändra kursen och åter börja
tro på en ljus framtid.
Om någon frågar mig "Tror du att mänskligheten kommer att utplåna sig själv inom de närmaste
decennierna?", svarar jag utan en sekunds tvekan "Nej. Jag vet att det skulle kunna ske –
men jag kan inte tro att det faktiskt kommer att ske." Men samtidigt måste jag ärligt
bekänna, att jag inte själv vet i vad mån den här optimismen bygger på en realistisk
tolkning av tidens tecken – och i vad mån den helt enkelt grundar sig på att jag inte kan
uthärda tanken på människosläktets och den mänskliga civilisationens undergång.
En sak är i alla fall säker. Också om vi – som jag tror och hoppas – lyckas undvika den
yttersta katastrofen och kan börja bygga upp en bättre värld, så har vi några mycket tunga
decennier framför oss. Det tar tid att bryta sönder den individuella egoismens och den
nationella chauvinismens trollcirkel. Och även om den goda viljan växer sig allt starkare
och den globala solidariteten blir en allt viktigare faktor att räkna med, är jag rädd för
att vi länge ännu måste leva i fruktan för det ödesdigra felsteget. Men också fruktan kan
leda utvecklingen i en uppbyggande riktning när den förenas med insikten om att t.o.m.
mycket stora uppoffringar är bättre än den totala förintelsen.
En gång i våras såg jag i TV några glimtar av en demonstration mot kärnvapen någonstans i
U.S.A. En av affischerna har stannat i mitt minne: "Give our children dreams – not nuclear
nightmares" (Ge våra barn drömmar – inte kärnvapen-mardrömmar). Vi får inte avstå från våra
drömmar om en bättre värld. Men vi måste drömma med öppna ögon. Vi måste frigöra oss från
de sista illusionerna om att vårt öde ligger i högre makters händer – vi måste basera våra
drömmar på kunskaper om naturens lagar och inte minst på kunskaper om oss själva.
I det långa perspektivet tror jag att vår utveckling kommer att påverkas inte bara av vår
ställning här på jorden utan också av vår ställning i världsalltet. Kanske får vi en dag
veta att vi inte är ensamma utan omgivna av ofattbart avancerade civilisationer, som är
villiga att dela med sig av årmiljoners kunskaper och visdom? Då kan man bara hoppas att
vi kan finna vår egen nisch i Vintergatans interstellära kulturutbyte – och kanske rentav
själva har någonting att se.
Om vi däremot av någon naturens nyck är de enda intelligenta varelserna i hela Vintergatan,
kan det tänkas att vi så småningom kommer att sprida oss från stjärna till stjärna och
grunda nya mänskliga civilisationer i skenet av främmande solar. Då är vårt fortbestånd
tryggat – om någon av dessa civilisationer går under, finns det andra som bär det mänskliga
kulturarvet vidare genom årmiljonerna. Och kanske kommer somliga av dessa sinsemellan allt
mera avvikande mänskligheter att bevara en urgammal legend – en sällsam berättelse om att
människan en gång i tidernas morgon uppstod på en numera bortglömd planet som kallades jorden?
Men detta är science fiction. Vintergatan kan vänta, tills vi här på jorden har visat att
vi är vuxna vårt ansvar – som människor. |
||||
EFTERSKRIFT Den här texten skrev jag våren 1982 på beställning av den kända radiomannen Hannu Taanila, som då producerade en serie där olika personer i rätt så långa inlägg (cirka 45 minuter) redogjorde för sin syn på livet under den gemensamma rubriken Ihmisenä maassa ja maailmankaikkeudessa (Som människa på jorden och i världsalltet). Taanila översatte sedan min text till finska och jag läste upp den i radion på Långfredagen 1982 (jag vill minnas att det var en direktsändning). Senare fick jag också göra en version på svenska, och det var då producenten fick den briljanta idén att ersätta den långa originaltiteln med inledningsorden till den sista meningen: Vintergatan kan vänta. Under den titeln publicerades texten också i Svenska Folkskolans Vänners
kalender för år 1983. |
||||
Denna sida har senast ändrats 6.9.2002 Kommentarer och frågor är välkomna per e-post: nils.mustelin@dlc.fi |